مبینا شمسی خانی

مبینا شمسی خانی

اصفهان؛ پایتختِ فرهنگی ایران-قسمت دوم

در مقاله ی اصفهان؛پایتختِ فرهنگی ایران-قسمت اول به معرفی این شهر پرداختیم.در ادامه ی این نوشتار به سراغ مناطق گردشگری این شهر زیبا می رویم.

مناطق گردشگری اصفهان

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان یا آتشکده ی اصفهان،از کهن ترین یادگارهای تاریخی دوره ی ساسانی است.نام اصلی این آتشکده دژمهربین بوده است و الان مردم به آن قلعه ی ماربین نیز می گویند.این آتشکده یکی از هفت آتشکده ی بزرگ و مهم دوران ساسانیان محسوب می شد.

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان یکی از دیدنی ترین باغ های پرندگان ایران است که در مساحتی بالغ بر 55 هزار متر مربع،از حدود چهارهزار قطعه در 130 گونه پرنده نگهداری می کند.دراین باغ چهار برکه وجود دارد و در آن از پرندگانی مانند اردک،قو،غاز و … نگهداری می کنند.صخره های ایجاد شده نیز میزبان پرندگان کوهستانی و بیابانی است.

کویر مصر

کویر مصر یکی از زیباترین جلوه های طبیعت ایران و از محبوب ترین مقاصد اهالی طبیعت گردی و کویرنوردی محسوب می شود.کویر مصر توسط رشته کوه هایی از جانب غرب،جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است.این کویر در گودال هایی طبیعی در کوهپایه های این کوه،تپه های ماسه ای زیبایی را تشکیل داده است.برای سفر به کویر مصر با ماشین شخصی باید علاوه بر تجربه،خودروی مجهز و تجهیزات مناسب کمپینگ در کویر داشته باشید.لاستیک های خودرو باید مناسب باشند تا دچار پنجری نشوید.با توجه به اینکه کویر مصر آب و هوایی گرم و خشک دارد بهترین فصول برای سفر به آن ها فصول سرد سال است که وضعیت آب و هوا معتدل می شود.در واقع بهترین زمان،آبان ماه تا اواسط اردیبهشت ماه است.

انگورستان ملک

این انگورستان یکی از یادگاری های حکومت قاجاریه است که در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده و مالکیت آن را شخصی با نام حاج محمد ابراهیم خان که با نام ملک التجار معروف بوده برعهده داشته است.در انگورستان ملک مراسم ها،سوگواری ها و تعزیه های مختلفی برگزار می شده است.

پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار به عنوان بزرگ ترین پارک سرپوشیده ی اصفهان و مناطق اطراف شناخته می شود.این پارک از امکانات بی نظیری همچون 13 سرسره روباز،استخر و وسایل بازی کودکان،چندین رستوران و کافی شاپ،تونل های جذاب و … اشاره کرد.

پل مارنان

پل مارنان یکی از جاذبه های تاریخی اصفهان است که در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد.قدمت این پل به دوران صفویه برمی گردد و در آن زمان با نام های مهربین و ماربین هم شناخته می شد.این پل دارای هفده دهانه بر روی زاینده رود است و در میان زرتشتیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پل شهرستان(جی)

پل شهرستان، قدیمی ترین پل اصفهان است که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی گردد.این پل با نام های پل جسر حسین،پل جی و چل شهرستان نیز شناخته می شود.این پل در طول حکومت های مختلف به خصوص سلجوقیان دست خوش مرمت و بازسازی های مختلفی شده است.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان که معروف به نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب 1357 ایران با نام رسمی میدان امام است،میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان دارد.بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی قاپو،مسجد شاه(مسجد امام)،مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده است که عموما جایگاه عرضه ی صنایع دستی اصفهان است.

بازار قیصریه

یکی از جاهای دیدنی اصفهان بازار قیصریه است.بازار قیصریه یکی از معروف ترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهی نیز شهرت دارد.این بازار از سردر قیصریه شروع و به بازار چیت سازها و از آن جا به بازار دارالشفا منتهی می شود.بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است.

چهل ستون

کاخ چهل ستون در غرب میدان نقش جهان قرار دارد.این مکان دیدنی که از کاخ های دیدنی سلطنتی دوره ی صفوی است در دهه 1600 میلادی تاسیس شده است.شاه عباس دوم آن را تکمیل کرده است.

عمارت عالی قاپو

این عمارت در قرن یازدهم هجری در شش طبقه احداث شده است. هر طبقه تزئینات هنری خاصی را دارا می باشد. از قسمتهای مهم این كاخ، ایوان طبقه سوم، حوض مسی و تالار پذیرائی همین طبقه كه با زیباترین نوع نقاشی و گچ بری تزیین شده است. تالار موسیقی طبقه ششم و تزئینات گچ بری بی همتای آن و اکثر كارهای هنری توسط رضا عباسی هنرمند معروف آن زمان انجام گردیده است.

مسجد جامع اصفهان

این مسجد در گوشه شمال غربی میدان قدیم احداث گردیده است و از جاهای دیدنی اصفهان بشمار می رود. مسجد اولیه دركنار روستای قدیمی یاوان و احتمالاًُ بر روی یك بنای مربوط به پیش از اسلام احداث گردیده است.

کلیسا و موزه وانک

در قرن یازدهم هجری، تعدادی از ارامنه ساکن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل گشته و در دهکده ای در جنوب غرب اصفهان سکونت داده شدند. نام آن دهکده را جلفا گذاشتند. پادشاهان صفوی براساس فرامینی که صادر کردند، آزادی های مذهبی برای آنها را تضمین نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند. در بین ساکنان جلفا، تجار و افرادی که دانش فنی آن دوران را دارا بودند، وجود داشتند. با کمک و مساعدت تجار ارمنی چند کلیسا از جمله کلیسای وانک احداث گردید. اکنون جلفا بخشی از شهر اصفهان محسوب می گردد. کلیسای وانک یکی از زیباترین کلیساهای ایران و از جاذبه های گردشگری اصفهان است که آمیخته ای از معماری ایرانی و اروپائی می باشد. داخل کلیسا تزئینات هنری از جمله گچبری، نقاشی و طلاکاری وجود دارد. در کنار کلیسا، موزه با ارزشی وجود دارد که در آن تابلوهای نفیس نقاشی، کتب خطی و سایر اشیا نفیس هنری دیده می شود

منار جبان

منارجبان را می‌توان در لیست عجایب دیدنی اصفهان قرار دارد. بنای شگفت انگیزی که شکلی ساده دارد اما ویژگی خاص آن این است که در جای خود تکان می‌خورد! این اثر که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد محل دفن عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» است. هر یک از این دو مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری هستند و بر بلندای آن‌ها کاشی‌های کوچک آب فیروزه‌‎ای و لاجوردی قرار گرفته‌اند که صمیمت را بیشتر می‌کند. منارجبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است.

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

بابا قاسم از عرفای بزرگ اصفهان در قرن هشتم بوده است که به دلیل احترام زیاد، مردم آن دوره او را با لقب بابا خطاب می‌کردند. بابا قاسم، سال‌ها در میان مردم اصفهان می‌زیست و در مدرسه‌ای در محله طوقچی که به نام او ساخته بودند تدریس می‌کرد. تا اینکه پس از وفات او را در نزدیکی همان مدرسه به خاک سپردند و یکی از شاگردانش، به نام سلیمان ابی الحسن طالوت دامغانی، برایش مقبره‌ای زیبا ساخت. آرامگاه باباقاسم در محله شهشهان اصفهان، علاوه بر فضای معنوی و دلنشین، یکی از زیباترین نمادهای معماری دوران ایلخانی در اصفهان است.

کوه صفه

این کوه از پر طرفدارترین تفرجگاه های اصفهان است که طرفداران کوهنوردی، پیک نیک، پیاده روی و گشت و گذار پای ثابتشان آنجاست. صفه یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است که در جنوب اصفهان قرار گرفته و چشمه ها، غارها و جاذبه های فراوانی را در بر گرفته است. این غارها در گذشته پناهگاه اقوام ایرانی بوده است.

از مهمترین بخش های گردشگری صفه می توان به پارک حیات وحش با انواع گونه های جانوری گوشت خوار و علف خوار، پرندگان و غیره؛ گردنه بادها به خصوص در فصل پاییز و بهار؛ پل رنگین کمانی در پشت صفه؛ چشمه سرسبز و با صفای پاچنار؛ چشمه درویش یا خاچیک در شرق پاچنار به عنوان حوضی طبیعی با حفره های سنگی آب و سبزی؛ چشمه نقطه به عنوان یک سنگاب با سرچشمه ای قطره ای؛ چشمه گل زرد با زیبایی خیره کننده ولی راهی صعب العبور؛ چشمه چاه درویش یا چشمه گچی و پاتوق کوهنوردان اشاره کرد. قلعه شاهدژ از دیگر جاذبه های مهم کوه صفه است که اهمیت تاریخی زیادی دارد و بقایایی از آن هنوز بر دوره اوجش حکایت می کند.

سی و سه پل

سی و سه پل که در زمان قدیم ان را پل الله وردی خان می نامیدند یکی از بناهای بینظیر و جاذبه های گردشگری اصفهان است که در دوران حکومت صفویان ساخته شده است. سی و سه پل حدودا 320 متر طول و با عرض 15 متر طویل ترین پل دریاچه زاینده رود است که در سال 1006 هجری به دستور الله وردی خان -شاه آن زمان- ساخته شده است. ساختار اصلی این پل از مصالح ساده و ابتدایی آجر و سنگ طراحی شده که با توجه و بررسی معماری آن زمان این پل بسیار مدرن ساخته شده است.

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد برای تجلیل از شیخ لطف اله که از عالمان مسلمان آن زمان بوده و به دعوت پادشاه به اصفهان آمده،ساخته شده است. این مسجد به دستور شاه عباس اول با معماری منحصر به فردی در ان زمان به دست استاد هنرمند محمدرضا اصفهانی طراحی و ساخته شده است

 

منار ساربان

منار ساربان که آن را به عنوان برج پیزای اصفهان نیز می شناسند، در اواسط قرن 6 هجری قمری ساخته شده و از جمله بناهای تاریخی و باارزش شهر به حساب می آید. گردشگران برای بازدید از منار ساربان می بایست به محله جوباره مراجعه کنند که این محله به عنوان منطقه یهودی نشین اصفهان شناخته شده و منار ساربان نیز در شمال محله واقع شده است. این بنا دارای سنگ نوشته هایی است که با خطر کوفی بر روی کاشی های بنا نوشته شده اند می باشد.

مناره چهل دختران

نام دیگر بنای مناره چهل دختران، گارلند است. این بنا در میدان قدس یا طوقچی سابق قرار دارد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مناره چهل دختران بنایی آجری به ارتفاع 24 متر می باشد که بر روی دیوارهای آن، کتیبه هایی به خطر کوفی مشاهده می شود و این کتیبه ها درواقع عبارات مذهبی هستند.

برج کبوتر مرداویج

برج کبوتر مرداویج به شکل یک گل طراحی شده است که در اطرافش هشت دایره مشاهده می شود و این دایره ها نیز بر روی دایره ای بزرگتر قرار دارند. بنای برج کبوتر مرداویج نزدیک به 18 متر ارتفاع دارد که در همه جای بنا، 770 لانه کبوتر قرار دارد. جالب است بدانید ابعاد لانه های برج کبوتر تنها به اندازه بدن کبوتر بوده و پرندگان دیگری مانند عقاب و کرکس نمی توانند وارد این لانه ها شوند.

خانه قدیمی مارتاپیترز

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی در شهر اصفهان خانه مارتا پیترز است. قدمت این عمارت تاریخی به دوران صفویه و زمان پادشاهی شاه عباس صفوی برمی گردد و شخصی با نام مارتا پیتر در این خانه دیدنی و لوکس زندگی میکرده است. اگر در سفر به اصفهان در جستجوی خانه قدیمی مارتا پیتر بودید و در صورتی که از اهالی شهر سوال کنید، ممکن است با نام خانه جائی روبرو شوید چراکه جائی نام پدر خانم مارتا پیتر بوده و این خانه متعلق به او بوده است.

این محتوا را برای دوستات بفرست

سبد خرید
//
سلام دوست عزیز من پشتیبان تراول گرام هستم! در هر موردی که سوال داری من آمادم که راهنماییت کنم...
سلام! چطور میتونم کمکت کنم؟!